VLOS – Visual Line of Sight

Trafikstyrelsen (og EASA, som Danmark følger) fastsætter VLOS – Visual Line of Sight – som den maksimale afstand, hvor fjernpiloten til enhver tid kan se dronen med det blotte øje uden brug af optiske hjælpemidler (som kikkert, kamera eller briller med zoom).

Men der findes ikke én fast talværdi for “maksimal VLOS-distance”, fordi den afhænger af flere faktorer. Trafikstyrelsen beskriver i stedet hvordan operatøren skal vurdere og dokumentere afstanden, så man overholder kravet om VLOS.

Her er, hvordan det beregnes og vurderes i praksis:

1

Grundprincip: Synlighed med det blotte øje

Ifølge Trafikstyrelsens og EASA’s definition (UAS.OPEN.060 og AMC1 UAS.OPEN.060(1)):

“Fjernpiloten skal kunne se UAS hele tiden uden hjælpemidler, så han/hun kan styre og manøvrere for at undgå kollision.”

Det betyder, at max VLOS-distance afhænger af:

  • Dronens størrelse og farve
  • Baggrundskontrast (lysforhold, himmel, skyer)
  • Vejrforhold (dis, sol, skygge, regn)
  • Pilotens synsevne
2

Trafikstyrelsens praktiske vurdering (typiske værdier)

Selvom der ikke findes en lovfast grænse, anvender man ofte vejledende afstande:

DronetypeTypisk max VLOS (klart vejr)Bemærkning
Lille drone (<250 g, f.eks. DJI Mini)ca. 300–500 mMeget lille visuel signatur
Mellem drone (1–5 kg)ca. 500–800 mSynlig i klart vejr
Stor drone (>5 kg)op til 1000 mKun under gode lysforhold
Disse tal bruges som operationelle standarder i risikovurderinger (fx SORA eller i UAS.OPEN operationer), men piloten skal selv kunne bevise, at dronen faktisk er synlig.
3

Hvordan man dokumenterer eller beregner synlig distance

Ved risikovurderinger (fx PDRA eller STS) kan man bruge visuelle testmetoder som:

  • Observationstest: En person ser på dronen, mens den flyver væk, og registrerer den afstand, hvor den sidst kan ses tydeligt.

  • Apparent angular size-beregning:

    • En drone på 1 m diagonal set på 500 m har en synsvinkel på ca. 0,11° – tæt på grænsen for hvad et menneskeøje kan registrere mod himlen.

    • Man kan dermed beregne VLOS-grænsen ved:

      Max distance=størrelsetan(mindste synsvinkel)hvor menneskets synsgrænse ≈ 0,1°.

4

Trafikstyrelsens krav til operationer

  • For OPEN kategori (A1–A3): Du skal altid flyve inden for VLOS.

  • For SPECIFIC kategori: Du kan operere Beyond VLOS (BVLOS), men kun med godkendt risikovurdering (SORA) og eventuelt observatører eller tekniske hjælpemidler.

Konklusion

Trafikstyrelsen udregner ikke en fast “max VLOS distance” – den skal operatøren selv bestemme og dokumenteregennem synlighedstest og risikovurdering.
Men i praksis ligger den:

  • mellem 300 og 800 meter for almindelige droner,

  • afhængigt af størrelse, lys og kontrast.

Beregning (DJI Mavic 3, diagonal ≈ 0,35 m)

Vi bruger apparent angular size-metoden: dronens synlige vinkel set fra piloten skal være mindst på størrelsesordenen hvad et menneske kan opfatte uden optik.

Formel:

Max distance=objektstørrelsetan(θ)

hvor θ er den mindste synsvinkel (i radianer).

Tag tallet θ=0,1 som et konservativt estimat for “når dronen stadig er klart synlig”:

  1. Konverter vinkel til radianer:

0,1×π180=0,0017453292519943296 rad

  1. Beregn afstand:

Max distance=0,35 mtan(0,00174532925)0,350,0017453313200,54 m

Resultat (ved θ = 0,1°): ≈ 201 m (afrundet).

For at vise usikkerheden: afhængig af observatørens syn og lys/kontrast ændres tallet meget:

  • Hvis θ=0,05 → max ≈ 401 m (meget gunstige forhold / god kontrast).

  • Hvis θ=0,08 → max ≈ 251 m.

  • Hvis θ=0,2 → max ≈ 100 m (dårlige forhold eller meget lille visuel signatur).

Beregning (DJI Mavic 3, diagonal ≈ 0,35 m)

  • Beregningen viser, at en Mavic-størrelse (0,35 m) typisk kun er tydeligt synlig uden optik i området ~100–400 m, afhængigt af forhold og observatør.

  • Et sikkert, forsigtigt valg for en enkelt fjernpilot under normale gode forhold er ~200 m.

  • Under perfekte forhold og med erfaren observatør kan du dokumentere op til ~400 m, men Trafikstyrelsen kræver bevis (se test nedenfor).

Praktisk test-procedure (sådan dokumenterer du VLOS overfor Trafikstyrelsen)

  1. Planlæg test: vælg åben flade, klart vejr (ingen dis), dagslys. Angiv GPS-koordinater og tidspunkt.
  2. Marker afstande: placer markører eller brug målebånd/laserafstandsmåler ved f.eks. 50 m, 100 m, 150 m, 200 m, 250 m, 300 m, 400 m.
  3. Deltagere: mindst én piloot + to uafhængige observatører (navn + kontakt).
  4. Flyv test: start med dronen tæt på observatør, flyv væk i lige linje mod markørne (eller land faste afstande og hold hover).
  5. Registrer: for hver afstand noteres om dronen: (a) tydeligt identificerbar form, (b) kan ses men ikke detaljeret, (c) ikke synlig. Brug stopur og afstandsmarkør.
  6. Gentag: 3 runs i hver retning og gennemsnit resultater. Noter lysforhold (solretning), baggrund (himmel/land), vind, og observatørernes syn (briller?).
  7. Konklusion: fastsæt “operativ VLOS-afstand” = den korteste afstand, hvor >50% af forsøg viste “tydeligt identificerbar” for alle observatører — eller vælg et mere konservativt tal (fx 90 %).
  8. Dokumentation: indkluder fotos (med skala), logbog, navne, dato/tid, vejrdata. Gem som bilag til din operative risikovurdering.

Eksempel-konklusion du kan skrive i din O-RAP eller STS

Test udført 23-okt-2025 kl. 09:00, klart vejr, ingen dis. Drone: DJI Mavic 3 (diag. 0,35 m). Tre observatører. Ved systematisk test var Mavic 3 klart identificerbar (kategori “a”) op til 200 m i gennemsnit. Vi fastsætter hermed operativ VLOS-afstand = 200 m for denne opsætning under tilsvarende forhold. Ved bedre kontrast (mod terræn) kan observatører identificere op til ~400 m, men dette medregnes ikke i baseline-godkendelsen.